Verpakkingen

Wat?

Een verpakking moet functioneel zijn. Maar het weerspiegelt ook je imago. Omdat je klanten je verkooppunt bezoeken om duurzaamheidsredenen, is het belangrijk om dit door te trekken in je huisstijl en dus ook verpakkingen. Vermijd glossy, té commerciële verpakkingen en overweeg om te kiezen voor duurzame verpakkingen.

Waarom?

Een goede verpakking bewaart en vervoert je product, maar verleidt ook je klanten. Je kan er heel wat informatie op kwijt. Bovendien neemt je klant ze mee naar huis, en is de verpakking ook daar een promotiemiddel dat het imago van je zaak ondersteunt.

 

 

 

Hoe?

  • Hou bij je keuze van verpakking rekening met:
    • Functionaliteit: bewaring en bescherming
    • Koop- en gebruiksgemak: goed openen en sluiten, handig in gebruik
    • Communicatie: herkenning, informatie, aantrekkelijkheid
  • Je verpakking is het mobiele uithangbord van je zaak en hoort in dezelfde (huis)stijl
  • Je verpakkingen zijn het communicatiemiddel bij uitstek: je kan er productinformatie op kwijt … maar natuurlijk ook je openingsuren, website, adres, …
  • Etiketten moeten voldoen aan de reglementering

 

Doen!

  • Evolueer mee met de tijd en pas je verpakkingen geregeld aan. Een trend gaat ongeveer 5 jaar mee
  • Consumenten tonen graag hun goede smaak met een mooie draagtas
  • Stimuleer je verkoop met cadeauverpakkingen: geschenkmanden met verse hoeveproducten doen je klanten vast graag cadeau

 

Niet doen

  • Gebruik geen standaard of blanco verpakkingen. Gepersonaliseerd naar jouw huisstijl is beter. Zelfs een stickertje met je logo kan voor de nodige herkenbaarheid zorgen.
  • Laat je stijl niet enkel afhangen van je eigen smaak, hou zeker ook rekening met je doelgroep: gezinnen met kinderen, gepensioneerden, …
  • Heb je slechts een kleine plaats beschikbaar op je etiket, kies dan vooral voor de info die er wettelijk op moet staan. Prop het niet vol zodat de leesbaarheid er onder lijdt.